|
17.10.11 11:59 Alder: 215 dage
Hvad betyder betalingsringen for os i kvarteret?
Af: Claus NWGG32
Kære alle i kvarteret,
Dette er en markant ændring for os alle i kvarteret.
Udfordringen for os i kvarteret er at betalingsringen kommer til at ligge lige nede af Østerbrogade ved Svanemøllen station.
Vi kommer altså til at ligge indenfor betalingsringen, men meget tæt på.
For os som familie er det helt konkret, da en af os arbejder udenfor ringen (og skal have bilen med, da der ikke kører off. transport), vores datter går i skole udenfor ringen, vi gør rigtig mange af vores indkøb lige udenfor ringen, og det meste af vores familie bor udenfor betalingsringen...
S/SF siger regningen kommer til at lyde på 11.000 kr. om året for en familie, men for os (og nok også rigtig mange af jer) vil det blive langt dyrere, da vi kommer til at passere betalingsringen flere gange om dagen!
Derudover kommer vi nu til at kører mere i bil indenfor selve betalingsringen (altså på Østerbro og i København), da vi nu skal til at finde indkøbsmuligheder indenfor ringen - der er vel ingen grund til at handle ind lige udenfor ringen, men så samtidig skal betale 50 kr. i ekstra regning bare for at bringe sine varer hjem? Derfor skal vi nu til at køre længere væk (f.eks. kører til Fields eller Fisketorvet istedet for Waterfront) for at finde indkøbsmulighederne (er det godt for miljøet?).
Se f.eks. følgende artikler:
www.b.dk/politiko/s-sf-giver-ingen-garanti-for-offentlig-transport
www.b.dk/politiko/frank-jensen-jubler-over-betalingsring
www.erhvervsbladet.dk/transport-logistik/koebenhavn-kan-blive-soveby-med-bompenge
www.erhvervsbladet.dk/politik/betalingsring-kan-ramme-detailhandlen
Mvh
Claus
Viser resultaterne 1 til 5 af 5
|
rita.soerensen13@gmail.com
|
mandag, 10-10-11 15:04
Som den gode radikale jeg er, er jeg lidt både og! Jeg er tilhænger af trængselsafgifter, men ønsker at vente, indtil et road-pricingsystem kan indføres. Indtil da kunne man med stor fordel øge brugen af og priser på p-afgifter. Provenuet vil tilsyneladende blive væsentligt større, og dette kunne med fordel anvendes til forbedring af kollektiv trafik samt større anlægsarbejder såsom havnetunnel. I øvrigt kan anbefaes kronik i Berlingske: En samfundsøkonomisk bommert.
Hilsen Rita
|
|
ole.graugaard@hotmail.com
|
fredag, 23-09-11 10:33
Det er altid klogt at lytte til folk med erfaring. Så slipper man for meget gætværk.
TV2 havde forleden gjort sig den ulejlighed, at drage til Stockholm for at høre hvad de havde at sige om den ring, som nu mere eller mindre skal kopieres i København.
Hvad var så svarene?
- der havde været præcis den samme modstand som her før ringen kom
- erhvervslivet havde haft præcis de samme indsigelser
- holdningen til ringen ændrede sig i løbet af ganske få måneder efter efter introduktionen
- idag er tilslutningen til ringen så massiv, at al diskussion stort set er forsvundet
- selv erhvervslivet er i dag tilhængere af ringen.
I øvrigt er regulering af trafik i storbyer slet ikke så usædvanligt: Udover Stockholm, Oslo og London kendes det også fra Berlin. I Italien har det været brugt i mange år på langt mere brutal manér, hvor eks. Firenze er absolut no-go for nogen som os.
|
|
soren.borch@gmail.com
|
lørdag, 17-09-11 12:11
Her giver jeg nogle lokale argumenter for en betalingsring:
1. Mindre parkering i vores gader: Måske er det pt sådan, at nogle bilister udefra parkerer her og tager toget ind til byen. I så fald vil en betalingsring, der åbenbart skal ligge "uden for os", blive en fordel.
2. Østerbrogade får mindre trafik. Vi får mere ro, når vi går på indkøb. Børnenes skolevej til fx. Strandvejsskolen bliver sikrere.
3. Østerbrogade kan indrettes bedre. I forbindelse med områdefornyelsen i Skt. Kjelds Kvarter er der tale om at give Østerbrogade et løft, så trafikken bliver roligere, og det hele bliver smukkere. En betalingsring med deraf følgende mindre trafik vil gøre denne opgave lettere.
Derudover er der generelle fordele for CO2, bymiljøet, reduceret behov for udvidelse af Lyngbyvejen, mindre skat til disse udvidelser etc.
Jeg kan sagtens se nogle ulemper, for eksempel til sælgere, konsulenter og andre, som har kontor inde i byen, og som bor udenfor. De har ofte svært ved at undvære bilen. Og desuden andre argumenter, som er fremført i medierne og også her på vores debatside.
Jeg ser frem til fortsat debat, så vi hver især kan blive klare over, hvad vi skal mene.
|
|
claus@soelje.dk
|
onsdag, 24-08-11 15:11
Hej Clement,
Dejlig med en kommentar :-)
Jeg er selvfølgelig helt enig med dig i, at rigtig meget kan gøres på cykel eller med offenlige transport - hvis altså ikke afstanden er for stor, hvis den offentlige trafik kører/fungerer eller hvis man ikke hænger i en klokkestreng for at aflevere og hente børn inden for institutionernes indsnævrede åbningstider, og samtidig har et job som skal passes.
Jeg nyder også selv når jeg kan tage cyklen, og min kone cykler til arbejde hver dag... så ingen uenighed der.
Der hvor jeg mener (cykel)-kæden hopper af, er når vi pludselig får en ekstra skat på mellem 15-20.000 kr. om året for at passe et arbejde eller få et liv til at fungere.
Jeg kender argumentet med miljøet, men hvis jeg må citere fra FDM's analyse:
"S og SF hævder også i deres oplæg, at ”Luftforurening og støjniveau i København vil falde mærkbart som følge af betalingsringen”.
Dette er dog ikke korrekt, da kilden til lokal forurening kommer fra sodpartikler fra dieselmotorer uden partikelfilter samt kvælstofoxider (NOx’er) fra de fleste dieselmotorer.
En Bil med benzinmotor og katalysator bidrager ikke til disse to luftforureningsproblemer. Da 7 ud af 10 biler i Danmark er benzinbiler med katalysatorer, vil de fleste bilistser dermed kommer til at betale en bomafgift på et faktuelt forkert grundlag. Samtidig skal trafikken halveres, før det opleves som en mærkbar ændring i støjniveauet."
Så det er altså ikke de 7 ud af 10 bilister som allerede kører "grønt" som hjælper ved at lade bilen stå - så måske løsningen istedet skulle være at målrette en ekstra skat mod de 3 ud af 10 billister der kører rundt og forurener?
Ang. din kommentar om at "...så må vi af og til tilsidesætte vores egne snævre interesser og se tingene i et lidt større perspektiv", så er jeg heller ikke uenig der.
Må jeg igen citere:
"Endelig vil en betalingsring ramme skævt rent indkomstmæssigt. ”Man risikerer at holde en lang række faggrupper ude af København, fordi høje boligpriser har tvunget familierne til at bosætte sig uden for København. En betalingsring vil især ramme familier med en lavere indkomst, fordi de ikke har råd til at betale for at tage bilen med ind til København for at komme på arbejde. For mange familier – ikke mindst dem med børn, der skal hentes og bringes - vil det ikke være et alternativ at tage kollektiv transport, hvis hverdagen skal hænge sammen”.
Så i det større perspektiv synes jeg faktisk også det er problematisk med den skatte-ring.
Se hele artiklen her: http://www.fdm.dk/fdm-mener/betalingsring-er-ekstra-skat-paa-mobilitet#
Mvh
Claus
|
|
clement@harlang.dk
|
tirsdag, 23-08-11 23:35
Hej Claus,
Jeg har boet i Strandvejskvarteret i 20 år, 7 år i Kildevældsgade og 13 år i Kuhlausgade og har i alle de år klaret alle mine indkøb til fods eller på cykel. Når der skal foretages større indkøb tager vi ladcyklen og meget sjældent bilen, hvis distancen er FOR lang eller mængden FOR stor. Børnene er flyttet hjemmefra nu, men da vi var flest i husholdningen var vi 6 munde der skulle mættes, så der var meget der skulle slæbes hjem til huset. Derudover ligger Strandvejskvarteret vældig godt i forhold til S-togsnettet, så skal man f.eks. i Magasin er det jo supernemt at tage S-tog og Metro. Det er kun et spørgsmål om vane. Man kan sagtens undvære bilen i forbindelse med indkøb, og hvis betalingsringen kan tvinge dig og din familie og en masse andre mennesker til at tage cyklen eller toget ved indkøb, virker den jo.
Og ærlig talt - hvis vi tager klimadebatten alvorligt, så må vi af og til tilsidesætte vores egne snævre interesser og se tingene i et lidt større perspektiv. Hilsen/Clement
|
|