Spar på det dyrere og dyrere vand (Klip fra Politiken)

Revideret af Søren Borch, Bgg 50 | |   Energigruppen

Vand bliver dyrere. Men der er flere måder at mindske forbruget.

De danske vandpriser er blandt de højeste i Europa.
På bare seks år er vandregningen steget med 50 procent for en gennemsnitlig husholdning, og der er grund til at tro, at priserne vil vokse endnu mere. (Din vandregning er steget 50 procent på 6 år).
Blandt andet bliver udgiften til at lede vandet væk højere på grund af mere nedbør, og den omkostning lægges over på forbrugerne.

AF Dorthe Lønstrup
Politiken online, 6.12.2012

Køb og spar

Du kan imidlertid selv gøre noget. Nykredits forbrugerøkonom peger på følgende muligheder:

Toilet

En gennemsnitlig husstand på 2,15 person trækker ud seks gange dagligt.
Skifter du et gammelt toilet med 9-12 liters skyl ud med et nyt, der kun bruger 2-4 liter per skyl, sparer du cirka 1.900-2.200 kroner årligt.
Koster toilettet 3.500 kroner inkl. montering, er det tjent hjem på mindre end 2 år

Bruser

En højt forbrugende bruser bruger 6-9 liter vand i minuttet.
Skifter du til en model med 4-6 liter i minuttet, sparer gennemsnitshusstanden med et dagligt bad på 5 minutter per person cirka 3.900-4.300 kroner årligt.

Opvaskemaskine

Hvis du bruger opvaskemaskinen 280 gang årligt, kan det være en fordel at udskifte en 10 år gammel opvaskemaskine, der bruger 30-40 liter og 1,6 kWh per opvask, med en ny model med energimærke A++. Det giver nemlig en årlig besparelse på 880 kroner i vand og strøm.
Holder den nye maskine i 10 til 15 år, vil du i den periode spare 9.000-13.000 kroner - og maskinen kan fåes til cirka 4.000 kroner.

Vaskemaskine

Ved 220 årlige vaske er der 727 kroner at spare i vand og 191 kroner i strøm, hvis du skifter en gammel vaskemaskine ud med en A++mærket.
Også her er besparelsen set over vaskemaskinens levetid cirka 9.000-13.000 kroner.

Kilde: Nykredit

Bliv den første til at skrive en kommentar på denne artikel

Skriv ny kommentar

×

Dit navn er påkrævet

Udfyld gyldigt navn

Din email er ugyldig

Din email er ugyldig

Kommentar er påkrævet

Captcha Code Kan du ikke læse billedet? Klik for at genskabe ny kode

Captcha er påkrævet

Koden er ikke korrekt

* Disse felter er påkrævet